środa, 25 listopada 2015

Rodzaje i typy mąki. Do czego, jaką mąkę używać

Postanowiłam zrobić ten wpis, ponieważ na rynku mamy wiele rodzajów mąki i różne jej typy, a często nie mamy pojęcia czy kupujemy właściwą. Nie wiemy czy akurat z tej mąki upieczemy dobre ciasto? Czy pierogi będą się dobrze lepić? Czy placki się nie rozpadną i czy nie wyjdzie jakiś gnieciuch albo tzw. „podeszwa” ? Wybór mąki ma decydujący wpływ na to, jaki będzie produkt finalny. A przecież o to właśnie chodzi.
Kiedyś i ja kupowałam przeważnie tylko mąkę pszenną tortową typ 450. Była dla mnie taka uniwersalna. Wszystko się udawało i dobrze wychodziło. Dzisiaj mamy do wyboru cały wachlarz mąk.
Jaką mąkę do czego najlepiej używać? Zrobiłam dla Was krótką informację. Ja te mąki używam i rzeczywiście sprawdzają się w mojej kuchni.
Czasami zadajecie mi pytanie... dlaczego mi coś tam... nie wyszło, albo dlaczego ciasto jest za twarde, albo się rozpada... ????
Może tym wpisem rozwieję Wasze wątpliwości i  przybliżę informacje na temat rodzajów mąki.
Nie piszę o właściwościach, o tym co oznaczają symbole, bo tych informacji w necie jest wiele. Ja skupiłam się tylko na tym, co jest ważne w wyborze właściwej mąki do konkretnego zadania jakie nas czeka. Czy to ma być pieczone, smażone, tortowe, czy też zasmażka ....
Dzisiaj wpis o mące pszennej. Do jakich wypieków ją używać ....


  
Mąka pszenna jasna typ 450, typ 500, typ 550, typ 650, typ 750, typ 850...



typ 450 (mąka tortowa) – idealna do pieczenia ciast lekkich takich, jak np. biszkopty i ciasta ucierane
  

typ 500 (krupczatka) – zapewnia świetną konsystencję ciast kruchych i półkruchych

typ 500 (wrocławska) – doskonała do pieczenia ciasta drożdżowego, francuskiego, półfrancuskiego, a także do smażenia naleśników oraz do zagęszczania  sosów i zup







Typ 500 (poznańska) – świetnie nadaje się na pierogi i kluski, pizzę, a także do zasmażek i sosów
   

Typ 550 (luksusowa) – bardzo dobrze sprawdza się w wypieku ciasta drożdżowego i smażonego, np.  do placków i blin
  

typ 650  mąka pszenna bułkowa stosuje się ją  do wypieku rozmaitego pieczywa







typ 750, typ 850  Mąka pszenna chlebowa
Te dwa typy mąk są doskonałe do wypieku chleba. Nadają one specjalny  posmak  a chleby są nieco ciemniejsze, niż z mąki pszennej jasnej.  Mąka ta jest również doskonała do  ciasta na pizzę.

Mąka pszenna graham typ 1850
To mąka o niższym typie niż klasyczna razowa, dlatego jest od niej delikatniejsza choć bogata w błonnik i otręby. Stosuje się ją głównie do wypieku pieczywa.


Mąka pszenna pełnoziarnista (razowa) typ 2000
Posiada sporo otrąb, ponieważ  powstaje w procesie mielenia całych ziaren, bez oczyszczania. Używana jest do wypieków zdrowych i o wyraźnym, zdecydowany smaku.  Doskonała do wypieku pełnoziarnistego pieczywa. Najlepszy efekty są jeśli zmiesza się ją w różnych proporcjach z innymi typami mąki.

Mąka orkiszowa
To typowa mąka powstająca ze starego gatunku pszenicy orkisz używana do wypieku pieczywa. Polecają ją dietetycy, ponieważ jest niezwykle zdrowa.
Są różne typy tej mąki, np. typ 1100 – chlebowa i typ 2000 – razowa.

Mąkę używamy nie tylko do wypieku ciast, ciasteczek. Wypiekamy z niej również domowe pieczywo, robimy naleśniki, pierogi...


Mam nadzieję, że chociaż w części przybliżyłam Wam różnicę w rodzajach i typach mąki.
Polecam to zestawienia dla tych, którzy jeszcze  nie wiedzą jaką mąkę i do czego używać. Krys
 



Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz...  




45 komentarzy:

  1. Tyle tych mąk,że można się naprawdę pogubić:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Krysiu, bardzo przydatne informacje, wiele się od Ciebie uczę...pozdrawiam cieplutko...

    OdpowiedzUsuń
  3. Super poradnik, Krysiu !
    Jak juz pisalam w innym poscie, ja kupuje najczesciej make Typ 405 w Aldi juz od 25 lat i z niej prawie wszystko robie, przynajmniej zawsze wychodzilo: ciasta, biszkopty, nalesniki, makrony, pizzy,buleczki i wiele innych wyrobow ! Jest po prostu uniwersalna!
    Kiedy przyjezdzam do Polski, bardzo mi jej brakuje, a kupujac "normalna" nie zawsze bylam z niej zadowolona. Ciasto z niej nie bylo takie, biszkopt na tort tez nie, a takze pizza zupelnie inna, niz ta z niemieckiej maki...kiedys wyprobowalam przerozne i tak sie zdenerwowalam, bo kiedys z "normalnej" maki, mozna bylo zrobic wiele rzeczy...Dlatego jadac do Polski zabieram zawsze ze soba 2 kg maki Typ 405!

    Teraz dzieki Tobie, wiem, ktora do czego sie nadaje i dziekuje Ci za to, droga Krysiu :)

    Pozdrawiam Cie serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mąka typu 405 to najlepsza mąka do pizzy.

      Usuń
  4. Wspaniały artykuł Krysiu:) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  5. I wszystko w jednym miejscu, świetnie. Posta sobie zapamiętuję, bo mi się przyda. Ja należę do tych osób, które prawie do wszystkiego pakują mąkę typu 500. Ale mam tego fuksa, że wszystko mi na niej wyrasta, więc się nad tym nie zastanawiałam. Ale ja też wymagających ciast nie piekę :) Pieczenie pieczywa jeszcze przede mną, więc skorzystam z powyższych rad :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Krysiu świetny wpis, ale z tego co ja zauważyłam po sobie to i tak korzystam z trzech rodzajów ulubionych mąk:)
    pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  7. O a ja zawsze się gubiłam w tych typach :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajne i przydatne. W Irlandii to mają aż dwa rodzaje mąki: białą i pełnoziarnistą :-), na szczęście są polskie sklepy, więc wykorzystam te informacje. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wpis bardzo porzydatny, nie każdy zna się na dobrej mące

    OdpowiedzUsuń
  10. Super informacje, ja mam kłopoty z tymi maąami. Jest ich coraz więcej na rynku:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo przydatny wpis:) Sama się trochę gubię przy kupnie mąki. Zwykle wybieram wrocławską albo poznańską typ 500, bo jest uniwersalna. A do ciast kupuję tortową. Ostatnio przez pomyłkę kupiłam krupczatkę. Dobrze wiedzieć, że sprawdza się w przypadku ciast kruchych i półkruchych:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dobry wpis. Często na opakowaniach jest lakoniczna informacja na temat zastosowania mąki, a nieraz producenci podają sprzeczne z innymi producentami informacje. Ja tę ściągę wydrukowałam i będę się jej trzymać, a może się nawet kilku podstawowych informacji nauczę. Piekę dużo, więc mi się przyda. Pozdrawiam, Aga

    OdpowiedzUsuń
  13. Jaka praktyczna ściąga. Skorzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Super post Krysiu, bardzo przydatny :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przydatny wpis :) Ja najczęściej używam pszennej typ 550 :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Super poradnik, z przyjemnością go wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przydatny post dla wielu osób! Pamiętam do dzisiaj jak właśnie miałam zajęcia z mąki- o matko.. ileż tych rodzajów było do zapamiętania! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Fajna, przydatna ściąga. Rozwiej wiele moich wątpliwości :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Krysiu, rewelacyjny post. Zapisuję symbole do notesa...
    Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  20. Fajna ściągawka! Wydrukuję ją sobie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo przydatny wpis. Jestem tu pierwszy raz i tak sobie przeglądam. Podoba mi się Pani Blog, myślę, że będę go odwiedzać. Może teraz jakieś przedświąteczne porady. Pozdrawiam cieplutko ;-)

    OdpowiedzUsuń
  22. a do cynamonków jaka mąka

    OdpowiedzUsuń
  23. Super wpis, Krysiu. Wszystko idealnie opisanie, dokładnie tego potrzebowałam. Dziękuję i pozdrawiam ciepło :) Weronika

    OdpowiedzUsuń
  24. Brakuje tutaj opisu na temat wartości "W" która w jest też ważna no i nie ma mowy o typie 00, który też istnieje...Sorki za ten hejcik ale szukam pewnych informacji i narazie nie znalazłem znawcy.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Napisałam, że zamieszczam informacje ogólne na temat mąk i ich zastosowania. W internecie jest wiele szczegółów, więc nie chciałam powielać tych informacji. Pozdrawiam :)

      Usuń
  25. Niech pani piszę więcej dużo to pomaga .

    OdpowiedzUsuń
  26. Niech pani pisze z piekarstwa z cukiernictwa bo widać jak pani chce dzielić się wiedzą pozdrawiam z Rogoźnika

    OdpowiedzUsuń
  27. świetna ściąga bardzo dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. Mąka typ 00 idealna na pizzę włoską.

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam PANI KRYSIU dziękuję za cenne informacje na temat j/w bardzo pomocne pozdrawiam serdecznie i już zapisuję PANI blog

    OdpowiedzUsuń
  30. W tym roku pierwszy raz robiłam pierogi z mąki typ 650. Wyszły rewelacyjnie, bardzo delikatne.Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Zabrakło mi informacji o mąkach "niepszennych", np jakiej mąki można użyć do pierogów, aby dobrze się lepiły poza pszenną.

    OdpowiedzUsuń
  32. Czy z mąki 00 można zrobić ciasto na nasze polskie pierogi.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka OO jest włoską mąką i doskonale nadaje się do przygotowania pizzy.
      Mąka jest poddana obróbce mocnego zmielenia na pył. Dzięki temu ciasta wypiekane z tej właśnie mąki mają wyjątkowy smak i charakteryzują się tym, że są delikatne i miękkie.

      Usuń
  33. Świetny poradnik! Obecnie mamy coraz łatwiejszy dostęp do różnego rodzaju produktów, warto więc wiedzieć do czego najlepiej zastosować dany typ mąki :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Fajnie to wszystko zostało tu opisane.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ładnie opisane bez zbędnych ceregieli

    OdpowiedzUsuń
  36. Jaka jest najlepsza mąka do pierogów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, ja do zrobienia pierogów używam mąkę pszenną poznańską Typ 500. Jest idealna. Pozdrawiam :)

      Usuń
  37. Witam,do pizzy polecam Typ 00.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń