niedziela, 30 czerwca 2013

Sos myśliwski

Sos myśliwski jest popularny ze względu na walory smakowe, w którym dominują grzyby i smażony boczek z cebulką. Można go podawać do smażonych mięs, makaronów i kasz.

 
 
Składniki na sos:
kilka suszonych grzybów
10 dag wędzonego boczku
2 cebule
2 łyżki masła
2-3 łyżki koncentratu pomidorowego
łyżka mąki
mały ogórek kiszony
2 łyżeczki musztardy
papryka w proszku
sól i pieprz
100 g czerwonego wina (zobacz)
 
Wykonanie:
Grzyby wypłukałam, przełożyłam do garnka, zalałam 1 ½ szklanki wody i odstawiłam na 3 godziny. Po tym czasie ugotowałam je w tej samej wodzie. Odcedziłam, a wywar zachowałam do sosu.
Boczek pokroiłam w kosteczkę i, przesmażyłam na patelni, dodałam pokrojoną w piórka cebulę i koncentrat pomidorowy. Zasmażyłam.


Drugą cebulę drobno posiekałam, zeszkliłam na maśle, oprószyłam mąką i jeszcze chwilkę podsmażyłam. Wlałam wywar z grzybów i mieszając zagotowałam. Kiedy sos osiągnął konsystencję gęstej śmietany, dodałam pokrojony w drobną kosteczkę ogórek i posiekane grzyby.
 
Dodałam boczek z cebulką i wszystko zagotowałam. Przyprawiłam do smaku musztardą, solą i pieprzem. Na zakończenie wlałam wino.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dodanie czerwonego wina do sosu myśliwskiego sprawia, że ciemne mięsa nabierają niepowtarzalnego smaku (klik).
 
 
 


 
 
 
Sosem można polać mięso czy makaron, ale można podać w sosjerce. Sos jest pyszny. Życzę SMACZNEGO! Krys



Zobacz również:


Sos beszamelowy



Sos pieczarkowy
 

 

17 komentarzy:

  1. Uwielbiam taki myśliwski sos... Pyyszności! Polski, tradycyjny... Delicje ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczny sos. Zapodziałem mój przepis na doskonały, taki prawdziwy sos myśliwski. Pani przepis wydaje mi się tak dobry, że zapiszę go do "moich ulubionych" i zastosuję przy najbliższej pieczeni. Max

    OdpowiedzUsuń
  3. Najlepszą pieczeń może zepsuć źle zrobiony sos. Twój przepis widać, że jest fantastyczny. Z takim sosem każda pieczeń będzie pyszna.

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja ten sos zrobię do polania klusek śląskich. Bardzo lubię taki zestaw. A mięsko? No, może być, ale niekoniecznie, Kasia

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie zrobiłam sos. Nigdy nie wpadłam na to, żeby zrobić samej taki dobry. Pyszny. Ale to wszystko przez moje wygodnictwo. Taki to robiła moja mama. Teraz już nie kupię gotowca. Iza

    OdpowiedzUsuń
  6. Sos myśliwski jak marzenie. Ja robię taki, ale dodatkowo robię zasmażkę z mąki i smalcu. Tą własnie zasmażką zagęszczam sos. Jest fantastyczny. Luna

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiłem dziś ten sosik i choć nie dodałem wina wyszedł bardzo pyszny!Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  8. zaraz bede robil zobaczymy co to :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wyszło mi :( Mój sos wyszedł kwaśno-gorzki i smakował wymiocinami, pierwszy raz w życiu zdarzyło mi się ugotować coś co smakowało tak strasznie. Robiłem wszystko ściśle wg przepisu, ale gdzieś widocznie popełniłem błąd. Może to przez dodatek wina na koniec? Wino nie było z górnej półki - czerwone wytrawne 10zł za butelkę. Próbowałem wino przed dodaniem i nie było złe. Jakieś porady?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To, jakie wino dodamy do potrawy wpływa na jej smak. Do potraw dodaję wino wg mojego gustu, które mi smakuje. Lepiej pominąć dodanie wina, niż dodać wino o złym smaku i zapachu, które może zepsuć smak całej potrawy. Najbardziej sprawdzają się wina typu: Sherry, Riesling, Bordoux, Burgunder, Chardonnay. Ja nie podaję w przepisach jakiego wina używam, bo to kwestia smaku, ale zawsze lepiej dodawać małymi porcjami niż przesadzić z całą podaną ilością. Pozdrawiam, Krys

      Usuń
    2. zatem to zapewne wina wina :) dziękuję za poradę i pozdrawiam

      Usuń
  10. mikasia A ja zrobiłam ten sos do pieczonej karkówki, fantastyczny. Tylko połowę sosu zmiksowałam i połączyłam z resztą, nie był tak bardzo gęsty.Spisałam już do swojego zeszytu, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  11. Na tym boczku, który nie przypomina boczku smakiem, zapachem i konsystencja musiał wyjść smakowity.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy ten sos można przygotować wcześniej i przechowywać
    Jak długo można przechowywać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Taki sos można przygotować wcześniej i po prostu zamrozić. Nie ma w składnikach śmietany, więc bez problemu da się zamrozić. Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Jak długo można p przechowywać taki sos

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przechować można jak każdy produkt ugotowany. Po prostu w lodówce, lub zamrozić. Bez dodatku śmietany można bez obaw mrozi. Pozdrawiam :)

      Usuń