czwartek, 3 kwietnia 2014

Baba wielkanocna z rodzynkami w... rumie

Baba wielkanocna i nie tylko na Wielkanoc.  Oczywiście musi się znaleźć na świątecznym stole  a jej mini wersja w świątecznym koszyczku. Dzisiejsza moja baba drożdżowa  jest z rodzynkami w rumie, upiększona kandyzowaną skórką pomarańczową (najlepiej własnego wyrobu), pyszna, pachnąca i piękna....


Składniki:
400 g mąki (przesianej) pszennej (luksusowa typ. 550)
40 g drożdży
½ szklanki drobnego cukru
½ szklanki letniego mleka
70 g roztopionego, wystudzonego masła
2 jajka
3 żółtka
szczypta soli
ekstrakt cytrynowy
150 g rodzynek
50 ml rumu
tłuszcz do wysmarowania formy
do dekoracji:  skórka pomarańczowa
 

Lukier:
1,5 szklanki cukru pudru
4 łyżki soku z cytryny


Wykonanie:
Do miseczki rozkruszyłam drożdże dodałam 3 łyżki mąki, łyżeczkę cukru i mleko. Zamieszałam, przykryłam bawełnianą ściereczką i odstawiłam w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
 

Rodzynki namoczyłam w rumie.
Do miski wsypałam mąkę,  cukier, sól, dodałam jajka, żółtka, wymieszałam. Dodałam masło i wyrośnięty rozczyn. Wyrobiłam, żeby było gładkie.
Kiedy już  ciasto przestało przywierać do miski, dodałam odciśnięte rodzynki. Wymieszałam i odstawiłam przykryte ściereczką w ciepłe miejsce na około 1-2 godziny. Tak aby przynajmniej podwoiło swoja objętość.
 


Moje pięknie wyrosło. Po wyrośnięciu lekko wyrobiłam, żeby odpowietrzyć, przełożyłam do wysmarowanej tłuszczem foremki i pozostawiłam przykryte jeszcze na około godzinę.




Piekarnik nastawiłam na 180 ° C.
Kiedy ciasto w foremce ponownie wyrosło, wstawiłam do gorącego piekarnika na 30 minut (sprawdziłam patyczkiem). 
Po upieczeniu pozostawiłam w foremce na 15 minutach. Potem wyjęłam z foremki.
 
Przygotowałam lukier:
Wymieszałam cukier z sokiem cytrynowym. Polałam nim wierzch mojej babki a następnie obsypałam skórką pomarańczową.


Moja baba była (bo już jej nie ma) tak smaczna, że znikała....




 


...znikała, aż.... zniknęła. Życzę Wam udanego wypieku i oczywiście SMACZNEGO! Krys






32 komentarze:

  1. Jaka pyszna, apetyczna babka :) Mniaaaammmm !!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepysznie wygląda ta Twoja babka Krysiu, chętnie bym zjadła kawałeczek do kawusi :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zagości ta piękna dama u mnie w Wielkanoc oj zagości :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Babka wygląda pięknie, bardzo Wielkanocna.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. wow.. gigant! I to wielki gigant <3 :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ach Krysiu jakie to piękne. Istne dzieło sztuki. Zakochałam się w niej od pierwszego wejrzenia. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda rewelacyjnie, uwielbiam drożdżowe babki:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak na babę drożdżową przystało pięknie wyrosła:) musi być pyszna porywam do mleczka na kolację:) pozdrawiam bardzo cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wypasiona i pyszna baba, mniam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękna ta babeczka :) Ciekawie musi smakować z rodzynkami w rumie!

    OdpowiedzUsuń
  11. piękną masz tą babę i jak ładnie wyrosła

    OdpowiedzUsuń
  12. Pięknie się upiekła ta baba :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Gdybym mógł zagłosować, to oddałbym głos na tą bakę. Bo najbardziej lubię z rodzynkami i lukrem. A rum do babki pasuje. Więc u nas będzie ta właśnie baba na święta. Jaśko

    OdpowiedzUsuń
  14. Taka baba, to jest to. Piękna, lukrowana. I to jak! Rodzynki z rumem, to dodatkowy atut dla niej. Ona jest moja:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wow, jak tu cudnie i świątecznie u Ciebie:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękna ta babka i jaka pulchna w środku. Kusicie wszyscy tymi babkami i już sama nie wiem, co upiekę na święta :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Krysiu, uwielbiam babki drożdżowe, takie jak Twoja!!! zawsze to moja mama robiła takie fantastyczne wielkanocne wypieki, teraz już jest gorzej i nie wiem czy będę miała na święta, chętnie zamówię u Ciebie ;) Buziaki.

    OdpowiedzUsuń
  18. Piekna babka wielkanocna :) co Roku ja tez pieke babke wielkanocna :) lukruje , dekoruje I jem pycha :)
    Pozdrawiam serdecznie xxx

    OdpowiedzUsuń
  19. Cudo! Jak zwykle u Ciebie Krysiu.

    OdpowiedzUsuń
  20. Dobrze że święta już tuż, tuż:)
    Wygląda pyszniasto:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Do kawusi idealna :) Chętnie bym skosztowała :)

    OdpowiedzUsuń
  22. na wszystkich blogach oglądam piękne, wyrośnięte babki i tylko serce mi się kraje, że nie mam piekarnika:/
    cudownie wygląda Twoje dzieło!

    OdpowiedzUsuń
  23. Od razu czuć, że Wielkanoc tuż, tuż! Baba prezentuje się doskonale. Lepiej niż z najlepszej cukierni, absolutnie!

    OdpowiedzUsuń
  24. Przepiękna jest ta baba , ślicznie udekorowana ! Taka prawdziwa, pełna smaku ! Dziękuję bardzo , czekałam na ten przepis ,na pewno wypróbuję :)))

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam,jaki jest wymiar tej foremki na babkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam to jest duża foremka o średnicy 24 cm i wysokości 11 cm. Pozdrawiam :)

      Usuń
  26. Babka super,i małe babeczki również. Będę jeszcze robiła żurek z pani przepisu. Dzięki za dobre, wypróbowane przepisy! Pozdrawiam !
    Iwona

    OdpowiedzUsuń