niedziela, 6 września 2015

Torcik Orbita

Ten torcik zasługuje na to, żeby znaleźć się w gronie najlepszych. Smakuje wybornie, ponieważ za każdym kęsem kryje się nowy smak.  A w dodatku ciekawie wygląda. A że pracy trochę przy nim... czy nie warto się poświęcić, żeby zadziwić i zadowolić naszych miłych gości....
 
  (foremka 36 x 25 cm)

 
 
 
  
Składniki na biszkopt makowy:
7 jajek
100 g  mąki pszennej tortowej
130 g  drobnego cukru do wypieków
10 g  proszku do pieczenia
1 kg suchego maku
 
 
 
 
 

 
  
 
Składniki na jasny biszkopt
5 jajek
80 g mąki pszennej tortowej
90 g drobnego cukru
 
 
 
 
 
 
 
 
Składniki na  krem maślano- budyniowy:
1 l mleka
2,5 opakowania budyniu śmietankowego bez cukru
5 łyżek cukru
500 g masła o temperaturze pokojowej
5 łyżek cukru pudru
 
 
 

 
 
 
Składniki na masę truskawkową
1,5 kg truskawek (umyte i bez szypułek)
+ 1 ¼ szklanki wody
2,5 opakowania galaretki truskawkowej
2,5 opakowania  budyniu śmietankowego
+ ¾ szklanki wody
1 ¼ szklanki cukru
 
 
 
 
 
 

 
Wykonanie:
Upiekłam biszkopt makowy
Piekarnik nagrzałam do 180 °C.
Ubiłam białka na sztywną pianę. Pod koniec ubijania wsypywałam partiami cukier.
Następnie, nie przerywając ubijania dodawałam po jednym żółtku.
Na koniec delikatnie wmieszałam łopatką mąkę i suchy mak.
Foremkę (36x25 cm) wyłożyłam papierem do pieczenia.
Masę na biszkopt makowy przelałam do foremki i wstawiłam do piekarnika na ok. 25 minut.
Dobrze jest sprawdzić patyczkiem, czy już jest upieczony.
Po wystudzeniu przekroiłam go wzdłuż na dwa placki.
 
 
W tej samej foremce upiekłam jasny biszkopt
Do ubitych na sztywno białek wsypywałam cukier, a następnie po jednym żółtku. Na koniec wsypałam mąkę i wymieszałam łopatką.
Masę przelałam do foremki wyłożonej papierem do pieczenia  i wstawiłam do piekarnika na 15 minut (należy piec do suchego patyczka).
 
 
Krem maślano-budyniowy:
Z 1 litra mleka odlałam 1 szklankę,  wsypałam proszek budyniowy i cukier. Wymieszałam.
Rondel z grubym dnem przepłukałam zimną wodą, wlałam resztę mleka i zagotowałam. Zdjęłam z gazu. Mleko ma być gorące, ale nie gotujące się.
Do mleka wlałam rozrobiony budyń. Wymieszałam dokładnie i wstawiłam ponownie na gaz. Nie przerywałam mieszania. Trzeba mieszać energicznie, żeby nie tworzyły się grudki. Jeśli już się to zdarzy wystarczy dodać łyżkę mleka i wymieszać. Chwilę gotować, żeby budyń zaczął „bulgotać”. To oznacza, że jest ugotowany.
Gotowy budyń odstawiłam do wystudzenia. Dobrze jest czasami zamieszać.
Masło zmiksowałam z cukrem pudrem i nie przerywając mieszania dodawałam po łyżce budyń *
 
* Żeby krem maślano-budyniowy  nie był rzadki, należy przestrzegać ważnej zasady: budyń musi być cieplejszy niż masło.

 
Gotowy krem odstawiłam do całkowitego wystudzenia. Podzieliłam na 5 części.
 

Do wykonania masy truskawkowej  zagotowałam truskawki z wodą i cukrem. Zmiksowałam i wsypałam galaretkę w proszku.
Budyń rozmieszałam z wodą (3/4 szklanki) i wlałam do masy truskawkowej. Wymieszałam i na małym gazie zagrzałam aż masa zaczęła gęstnieć.
Odstawiłam do wystudzenia.
 

Wykonanie tortu:
Na dnie  foremki ułożyłam 1 biszkopt makowy.
Na biszkopcie rozłożyłam 1/5 części masy maślano-budyniowej.
Następnie wyłożyłam połowę masy truskawkowej.
Ponownie rozprowadziłam 1/5 części masy maślano-budyniowej.
Przykryłam jasnym biszkoptem.
Teraz wszystko się powtarza
- masa maślano-budyniowa
- resztę masy truskawkowej
- masa maślano-budyniowa
- dugi placek biszkoptu makowego
- ostatnia warstwa masy maślano- budyniowej
Na wierzchu rozłożyłam truskawki do dekoracji
 

 
 
 
Ten torcik również zrobiłam na urodziny mojego Taty. Spełnił swoje zadanie. Zadziwił gości i wyglądem i smakiem. Polecam i życzę SMACZNEGO! Krys
 
Inspiracja:  z inetnetu
 
Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz...  
 

32 komentarze:

  1. Krysiu osobiście uwielbiam takie ciacha:)
    to prawda dużo przy nich pracy, ale efekt końcowy i zadowolone miny gości zy domowników rekompensują trud włożone w przygotowanie.
    To ciacho piekłam tylko raz, ale wiem że był pyszny, jedynie cały mak przeszkadzał małej i ślubnemu :)
    miłej niedzieli, serdeczności przesyłam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście sporo pracy, ale za to jaki efekt! Musi być smaczny! :) Miłej niedzielki Krysiu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawde wsopaniale wyglada ten torcik i wierze, ze wybornie smakuje, bo to polaczenie skladnikow jest niezwykle i na pewno przy najblizszej okazji wyprobuje tego swietnego przepisu. Choc troche pracy bedzie, to warto, dla takiego widoku i smaku :)

    Dziekuje Krysiu za ten przepis. Pozdrawiam serdecznie i milej niedzieli Ci zycze:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda wspaniałe, musi być pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ale to ciasto wspaniale wygląda :) a jakie wysokie Ci wyszło :) mam ochotę na kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystko z makiem jest pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  7. Taki torcik upiekłam z pomocą mojej siostry. Wyszedł "niebo w gębie". Ale warto było usłyszeć zachwyty nad nim. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdobyłaś mnie tym ciastem. Piękne i z makiem. Uwielbiam ciasta z makiem. To jest niecodzienne. Wcale się nie dziwię, że gości zadziwiłaś. Zapisałam do wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Torcik pyszny i pięknie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wspaniały torcik Krysiu, wygląda bardzo ciekawie :-) i z pewnością jest pyszny :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudny :) wygląda na to, że zapewnia kosmiczne doznania smakowe :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziś tego mi właśnie potrzeba - przyjmiesz zmokniętego i zziębniętego wędrowca na choćby mały kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, wpadaj. Zaparzę jeszcze kawę i będzie smacznie :)

      Usuń
  13. Niezły kosmos :) Z makiem to musi być pyszne, bez dwóch zdań, a jak wyglądaaaa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kosmos, mówisz? Może i tak, bo był kosmicznie smaczny :)

      Usuń
  14. Wspaniale wygląda :) Już sobie wyobrażam jak fantastycznie smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Łał, wygląda imponująco, te wszystkie warstwy musiały smakować fantastycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Z pewnością bym nie odmówiła, cudny.

    OdpowiedzUsuń
  17. Z pewnością zrobię i z pewnością się pochwalę jak wyszło :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kusi swoim wyglądem. Zapiszę. Chętnie skorzystam z tego przepisu, bo sam widok mobilizuje mnie do zrobienia tego torcika :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda na skomplikowany, ale z drugiej strony na bardzo pyszny. Chętnie bym zjadła kawałek, trafia na listę wyzwań do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy mak ma być suchy nie zmielony,czy suchy zmielony do nabycia np.w Lidlu????

    OdpowiedzUsuń
  21. Krysiu - jesteś mistrzynią! Tort wygląda imponująco., :)

    OdpowiedzUsuń