piątek, 12 lutego 2016

Po prostu... szarlotka

Dawno nie piekłam i nie jadłam szarlotki, ani żadnego ciasta z jabłkami. Ostatnio przeważnie makowce, pierniki... A teraz  właśnie mam apetyt na szarlotkę. Taką zwykłą, z delikatnego ciasta, taką... co się rozpływa w ustach.
 
Chcę się też wytłumaczyć dlaczego ostatnio  zaniedbywałam Wasze blogi. W ogóle mało czasu poświęcałam blogowaniu. Przepisy, które zamieszczałam przygotowałam dużo wcześniej.
Ostatnie dwa tygodnie czas poświęciłam moim kochanym wnuczkom, które ich rodzice pozostawili pod naszą opieką. Sami udali się w bardzo daleką podróż.
Ale już wszystko wróci do normy. Właśnie w tej chwili oczekujemy ich powrotu a u nas w domu wszystko powróci na stare tory.

Czas poświęcony dzieciom jest wspaniały. Warto więc taki czas wykorzystać na wspólne zabawy, na bycie ze sobą. Szkoda, że nie było śniegu i prawdziwej zimy. Pozostały wyjścia do kina, do Aquaparku,  spacery i oczywiście wspólne pichcenie w kuchni. Przecież był Tłusty Czwartek, więc wspólnie smażyłyśmy pączki i faworki. Razem robiłyśmy pizzerki.  Dzieci lubią pomagać w kuchni.
Poświęcajmy więcej czasu naszym dzieciom, bo tak szybko wyrastają z tego cudownego czasu, jakim jest dzieciństwo

 (blaszka 25x36 cm)

Składniki na ciasto:
500 g mąki pszennej przesianej (typ 450)
250 g masła (zimne)
150 g cukru
4 jajka
1 duża łyżka śmietany (min. 18%)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
 
Do nadzienia:
2 kg jabłek
1 łyżeczka cynamonu
 
 
Wykonanie:
Wszystkie składniki na ciasto przełożyłam do miski, wymieszałam i szybko zagniotłam elastyczne ciasto.
Podzieliłam na dwie części. Obie owinęłam w folię spożywczą. Jedną porcję włożyłam do lodówki a drugą do zamrażarki, na 1 godzinę.
 

W tym czasie obrałam jabłka, rozkroiłam na ćwiartki, usunęłam gniazda nasienne i rozdrobniłam w blenderze na niewielkie kawałeczki. Można zetrzeć na tarce jarzynowej na dużych oczkach .
Jabłka oprószyłam cynamonem i delikatnie wymieszałam.
 
 
Piekarnik ustawiłam na 180°C.
Ciasto z lodówki rozwałkowałam na kształt prostokąta i  przeniosłam na wałku do foremki.
 

Jabłka wyłożyłam na ciasto.
Ciasto z zamrażarki starłam tarce jarzynowej na dużych oczkach, bezpośrednio na ułożone jabłka.
 

Foremkę z ciastem wstawiłam do piekarnika na około 55-60 minut. Kiedy góra ciasta nabrała złotego koloru wyłączyłam piekarnik, wyjęłam ciasto i zostawiłam do wystudzenia.
 
Szarlotkę można dowolnie udekorować, np. oprószyć cukrem pudrem, można polukrować dowolnym lukrem, albo zrobić dekorację z czekolady stopionej na parze.
Ja właśnie tak zrobiłam.
 

  

 
 

 
Pyszna szarlotka, jak to na szarlotkę przystało. Zawsze smakuje. A ta ... wyjątkowo. Spróbujcie. Życzę SMACZNEGO! Krys


Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz...  

 

68 komentarzy:

  1. Wspaniała, i jak pięknie udekorowana;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też dano nie jadłam takiej szarlotki- zwykłej/niezwykłej bo one zawsze smakują przepysznie:)
    A co do dzieci to masz całkowitą rację Krysiu- strasznie szybko dorastają
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Reniu takie zwykłe szarlotki są najsmaczniejsze. Miłego weekendu :)

      Usuń
  3. Szarlotka to jedno z moich ulubionych ciast. Ty swoją pięknie udekorowałaś i pięknie sfotografowałaś!

    OdpowiedzUsuń
  4. Krysiu
    może szarlotka jest zwyczajna ale w Twoim wykonaniu wygląda nadzwyczajnie:)
    Piękna prezentacja, że trudno oczy oderwać:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Szarlotka jest ciastem, na które zawsze mam ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też. Właśnie mam ochotę jutro zrobić powtórkę :)

      Usuń
  6. Pyszna i piękna to pewnik. Nie mogę wprost usiedzieć na miejscu kiedy na nią patrzę. Natychmiast ruszyłabym w drogę, żeby jej spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wobec tego zapraszam. Jutro piekę ponownie :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. No i pysznie smakuje :)

      Usuń
  8. Mniam, mniam! Wygląda bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I właśnie jest taka... apetyczna kiedy się ją je :)

      Usuń
  9. Takiej szarlotki to nigdy nie odmówię, poproszę kawałeczek do kawki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście zapraszam. Nawet na dwa kawałki:)

      Usuń
  10. Dokładnie tak też robię szarlotkę! Uwielbiam takie ciasto!

    OdpowiedzUsuń
  11. Twoja "po prostu" szarlotka jest pięknie udekorowana i mogłaby być serwowana w kawiarniach:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi
    1. Właśnie te proste, łatwe ciasta smakują wyjątkowo :)

      Usuń
  13. Tym przepisem przypomniałaś mi Krysiu, jak ja dawno nie jadłam szarlotki... a to jedno z moich ulubionych ciast. Faktycznie zimą jakoś częściej piecze się serniki i makowce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wobec tego zachęcam Cię do zrobienia takiej szarlotki :)

      Usuń
  14. do szarlotki mam zawsze słabość :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetne ciacho. Uwielbiam szarlotki. Te ciasta nie potrzebują wymyślnych dodatków, obronią się smakiem zawsze :))

    OdpowiedzUsuń
  16. Jedno z moich ulubionych ciast. A górę ozdobiłaś świetnie! Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro lubisz szarlotki, to witaj w klubie :)

      Usuń
  17. Cudowna szarlotka Krysiu, moje ukochane ciasto. Miłego wieczorku :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Marzenko. Miłego weekendu :)

      Usuń
  18. Przepysznie wygląda, smaczniutka, narobiłaś mi chęci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Majeczko. Mogę Cię tylko zachęcić do zrobienia takiej szarlotki :)

      Usuń
  19. Narobiłaś apetytu.Dzisiaj upiekłam szarlotkę wg Twojego przepisu,fajnie sie robiło,nawet było łatwe w przygotowaniu,jest w piekarniku ,czekam z mężem na efekt końcowy.Moje będzie miało dekorację z cukru pudru.Takiego talentu jak Ty i cierpliwości to nie mam. Pozdrawiam i polecam innym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ważna dekoracja, najważniejsze, żeby ciasto smakowało :)

      Usuń
  20. taka szarlotka każdego skusi! oj, Krysiu, nasza kusicielko! ;D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ohh kiedy ja jadłam taką szarlotkę już nie pamiętam ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, to chyba czas, żeby taką upiec. Polecam :)

      Usuń
  22. oj tak! Dzieci strasznie szybko rosną! Widzę to po swoim chrześniaku.. :)
    Pyszne ciasto! U mnie mama właśnie w czwartek upiekła cudowną szarlotkę.. mniam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma to jak mama upiecze. Wtedy zawsze smakuje najlepiej :)

      Usuń
  23. Odpowiedzi
    1. Moje też. Uwielbiam wszystkie szarlotki :)

      Usuń
  24. To najbardziej "polskie" ciasto, obok sernika, tak uważam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Krysiu ale tu pięknie u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Szarlotka zawsze pyszna :) pozdrawiam Krysiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Szarlotka jest zawsze pyszna :)

      Usuń
  27. Uwielbiam szarlotkę pod każdą postacią i mogłabym jeść ją na okrągło. Twoja wygląda obłędnie! Pięknie ją udekorowałaś!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też szarlotkę uwielbiam :)Pięknie dziękuję za miłe słowa :)

      Usuń
  28. Piękna! Już sobie wyobrażam jak fantastycznie smakuje. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  29. Pyszna szarlotka :) Uwielbiam, a też jakoś ostatnio rzadko robię!

    OdpowiedzUsuń
  30. Pani Krysiu - jakiej odmiany użyć jabłka,by ciasto było przepyszne :) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepsza jest szara reneta. Ale czasami daję jabłka jakie mam akurat w domu (ostatnio champion) i zawsze się udaje. Pozdrawiam :)

      Usuń
  31. Przepis idealny ! Moja rodzina uwielbia szarlotki,często je piekłam.Ale nigdy nie natrafiłam na przepis idealny .....do teraz. Szarlotka idealna - smaczna,prosta,szybka,tania ...Do ciasta wykorzystam domowe jabłka prażone.

    OdpowiedzUsuń
  32. Znakomita ta Twoja szarlotka! Musi rewelacyjnie smakować. Dekoracja nadaje jej jeszcze więcej uroku. Chętnie i ja taką upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Przepis wspaniały.
    Ciasto na spód także starłam na tarce. Spód podpiekam ok. 15 min. Podpieczony spód posypuję bułką tartą, a do utartych jabłek dodaję orzechów włoskich.

    OdpowiedzUsuń