poniedziałek, 8 czerwca 2015

Bulion warzywny wg przepisu Gordona Ramsay’a

Nie używam gotowych kostek bulionowych, ale chętnie przyprawiam do smaku zupy, sosy i inne potrawy. Więc czym doprawić? Podpowiedź znalazłam w książce Gordona Ramsay’a  Szef kuchni po godzinach* Bulion, który przygotowuję wg jego przepisu  sprawdził się znakomicie. Niewiele czasu potrzeba, żeby go przygotować a wtedy cała potrawa ma zupełnie inny smak. Przede wszystkim nie zawiera chemii, którą naszpikowane są  gotowe kostki bulionowe ze sklepów.
  
 
 
Składniki:
3 cebule
1 por
2 łodygi selera naciowego
6 marchewek
1 główka czosnku
1 łyżeczka ziarenek białego pieprzu
1 listek laurowy
po kilka gałązek świeżych ziół: bazylii, tymianku, estragonu,  kolendry i natki pietruszki
sól morska
czarny pieprz świeżo zmielony
 oraz: 200 ml wytrawnego białego wina
 

 
Wykonanie:
Zioła opłukałam.  Warzywa obrałam,  umyłam i pokroiłam:  cebulę w kostkę, por , seler i marchewkę  w talarki, czosnek przekroiłam w poprzek na połowę.  
 

W dużym garnku umieściłam wszystkie warzywa, dodałam pieprz w ziarenkach i listek laurowy. Zalałam 2 l zimnej wody, wstawiłam na gaz i doprowadziłam do wrzenia. Pozostawiłam do gotowania około 20 minut. Dodałam świeże zioła, wlałam wino i ponownie zagotowałam.
 

Przyprawiłam do smaku solą i pieprzem. Zamieszałam. Odstawiłam na chwilę do ostygnięcia i przecedziłam przez sitko.
 
 
Gotowy bulion rozlałam do foremek do zamrażania lodu. Włożyłam do zamrażarki.  
 

Zamrożone kostki można przełożyć do woreczka foliowego i używać wg potrzeby do przyprawiania sosów, zup...
Tak przygotowany bulion można przechowywać w lodówce do 5 dni. Natomiast zamrożone kostki w zamrażarce  do 3 miesięcy.
Polecam ten sposób przygotowania bulionu warzywnego, bo warto mieć po ręką świetny, pozbawiony chemii bulion w kostkach. Smacznego!  Krys

* Świetna książka podzielona na 9 tematycznych działów. Doskonale opracowane przepisy. Warto  mieć taką książkę.

Polecam również:
Bulion drobiowy...
 
Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz... 

 

30 komentarzy:

  1. Też nie używam kostek rosołowych. A taki bulion jest świetny :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny przepis- wykorzystam z chęcią!

    OdpowiedzUsuń
  3. Krysiu przepis zapisuję, bo takiego jeszcze nie mam.
    Wszytko to co domowe ma może inny smak niż te sklepowe, ale jest o wiele zdrowsze i wiemy co jemy
    Miłego dnia Ci życzę i pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie lekkie buliony. Są świetne także właśnie na wiosnę - lekkie, zdrowe. Fajny pomysł i kiedyś na pewno go spróbuję. Ale takie zupki czy to na wywarze mięsnym bądź warzywnym, lekkie, niezabielane robię często :) Bardzo mi smakują :) Fajnie się nadają przed daniem głównym do podania. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jaki czysty i klarowny!!! Idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super😉 do wypróbowania Krysiu😍 dziękuję u zapraszam do mnie www.marynawkuchni.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Domowe buliony to samo zdrowie i pełnia smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda naprawdę pysznie. Sama nie robię takich bulionów, ale ten wygląda kusząco.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajny pomysł na kostkę rosołową, ja dodałabym od siebie jeszcze lubczyk :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie skorzystam z tego przepisu. Świetnie dobrane, aromatyczne składniki :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny pomysł na domową kostkę rosołową :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam o tym przepisie. Muszę go wypróbować i faktycznie przeznaczyć część na mrożenie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Też robię taki bulion i zamrażam, bo kostek sklepowych raczej nie stosuję, a Gordon jest super:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajny pomysł, przygotowuję podobne w domu, ale trochę inny skład więc chętnie skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Na ciepłe dni idealny pomysł;]

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam domowy bulion w zamrażarce,ale skład zupełnie inny,teraz czas na Twój:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bulionik pierwsza klasa, też taki zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Robię podobnie Krysiu, mrożę i zawsze mam pod ręka...pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  19. Super pomysł, bardzo przydatny w kuchni :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetny bulion :) Kostek nie używam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. no proszę, rewelacyjny pomysł! troszkę trzeba się przyłożyć ale potem jak znalazł! :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Znam ten sposób, robię tak czasami. Kostek w swojej kuchni nie używam już od dawna :)

    OdpowiedzUsuń
  23. u mnie w domu jakoś mało używa się bulionów.. ale za to rosół mojej mamy<3
    żyć nie umierać :D

    OdpowiedzUsuń
  24. No mnie się zdarzy niestety użyć kostki. Chyba też sobie zrobię takie bulionowe zapasy.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wygląda świetnie, bardzo esencjonalny

    OdpowiedzUsuń
  26. Pomysł świetny. a kostek też nie kupuję. Pozdrowionka. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zrobiłam, zamroziłam i już wypróbowałam. Polecam ten sposób na zamrożone kostki bulionowe. Trzymam w pudełku w zamrażalniku :)

    OdpowiedzUsuń