poniedziałek, 16 czerwca 2014

Sos z suszonych grzybów

Coraz częściej rezygnujemy z gotowych półproduktów, z  których  można coś przygotować. Coraz częściej decydujemy się na przyrządzanie potraw wyłącznie  w domu. Myślę, że zgodzicie się ze mną, że domowe jest nie tylko najlepsze, ale przede wszystkim zdrowe. Dzisiaj mam dla Was propozycję na wspaniały domowy sos, który w okresie kiedy nie mamy świeżych grzybów możemy przygotować z grzybów suszonych.
 

Składniki:
3 dag suszonych grzybów (podgrzybki, prawdziwki)
2  łyżki masła klarowanego klik
1 średnia cebula
1 plaska łyżka mąki pszennej
100 ml śmietany (18% do sosów)
sól, pieprz
2 ziarenka ziela angielskiego
1 listek laurowy


Wykonanie:
Grzyby opłukałam i zalałam zimną wodą (można letnią) w takiej ilości, aby dobrze przykryła grzyby. Odstawiłam na noc. Można skrócić ten czas do kilku godzin. Następnego dnia ugotowałam grzyby w tej samej wodzie* w której się moczyły. Czas gotowania zależ od ilości grzybów 1 -1,5 godziny. 
Odstawiłam do przestudzenia. Odcedziłam grzyby, wywar zachowałam a grzyby pokroiłam w paseczki.

* Wodę po namoczeniu grzybów można przed gotowaniem przecedzić, aby pozbyć się ewentualnie drobinek piasku



Cebulę drobno posiekałam i wsypałam na  rozgrzane na patelnię masło. Kiedy się zeszkliła, dodałam mąkę, wymieszałam i wlałam wywar z grzybów  (około ½ szklanki).


Wymieszałam, zagotowałam i dodałam kilka paseczków pokrojonych grzybów. Zmiksowałam blenderem. Wstawiłam na gaz, przyprawiłam solą, pieprzem, dodałam ziele angielskie i listek laurowy. Dodałam pozostałe grzyby, wlałam śmietanę i ... gotowe J

 



Pyszny, aksamitny, pachnący grzybami sos. Jest znakomitym dodatkiem np. do dań mięsnych, makaronów. Polecam taki domowy i życzę SMACZNEGO! Krys











31 komentarzy:

  1. Mmm..już pachnie sosik. A ja mam grzybki suszone i...nie zawacham się ich użyć.:)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj tak zdecydowanie lepsze są domowe sosiki:) a do takiego sosu kładzione kluseczki.... mmmm pychota:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Grzyby lubię pod każdą postacią. Na pewno sos jest pyszny. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. ojej, ale bym chętnie skorzystała z tego pysznego sosu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Najlepszy sos na świecie, nie znam lepszego:):)

    OdpowiedzUsuń
  6. Krysiu, narobiłaś mi niesamowitego apetytu na taki sosik, pycha, już mi pachnie...pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Już sobie wyobraziłam jego zapach :) O mamuniu :)) Uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja zawsze robię domowe sosy. Z grzybów też. Jeśli nie zbieramy grzybów to kupuję i suszę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Taki sos pasuje do wszystkich klusek i makaronów. Jutro taki zrobię do klusek śląskich. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. domowy sos grzybowy...najlepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Krysiu bardzo lubię, niestety moja mała już nie, ale i tak robię:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam w domu suszone grzyby od teściowej ,nie wiedziałam co z nimi zrobić ,dziękuje Krysiu za przepis na sos ,super.

    OdpowiedzUsuń
  13. Polacy kochają sosy, uwielbiam wszystko gdzie są suszone grzyby:D

    OdpowiedzUsuń
  14. ja też bym wpadła do Ciebie na taki sosik:) zabójczo pachnie i smakuje!:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kochana, tego mi było trzeba. TAKI sos, pychotka a jak musiało pachnieć. Bomba.
    PS. Kradnę do kotletów ziemniaczanych :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Też często robię bo uwielbiam zapowiadają się wspaniały rok na grzyby i już nie mogę się doczekać, aż znowu będę je suszyć :)

    OdpowiedzUsuń
  17. To prawda, domowe jedzonko jest najzdrowsze. Sos wygląda baaardzo apetycznie - już sobie wyobrażam jak wspaniale smakuje. Pozdrawiam Krysiu :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam sos grzybowy, ten z suszonych jest jeszcze bardziej aromatyczny :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Musi smakować wybornie :) Uwielbiam sos z suszonych grzybów :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam sos grzybowy. Wygląda tak zjawiskowo, że trudno się oprzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie ma to jak domowy sos- obojętnie z czego..... a z grzybków suszonych , bardzo dobry :)
    Robię podobnie jak TY ( tylko nie dodaję ziela i listka ) .Tak już się przyzwyczaiłam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Właśnie robię :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Zrobiłam dziś. Wyszedł pyszny :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten sos to poprostu poezja... wiem co mówię bo właśnie go zjadam ☺ spróbujcie polecam

    OdpowiedzUsuń
  25. Ten sos jest znakomity. .. najlepszy jaki jadłam. .. dziś zrobiłam i już nigdy więcej nie zrobię innego... polecam

    OdpowiedzUsuń
  26. Jaka iloscia wody zalac grzyby?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grzyby należy zalać taką ilością wody, aby je dobrze przykryła. Gotuje się około 1 - 1,5 godziny na małym gazie, aż będą miękkie. Trzeba uważać, żeby woda się nie wygotowała. Pozdrawiam :)

      Usuń
  27. Uwielbiam sosy z suszonych grzybów, całą jesień zbieram grzyby, żeby mieć je później na cąły rok

    OdpowiedzUsuń